Vad är det för fel på dig då??

Det är en fråga som ofta ställs till mig. Och för det mesta får dom svaret "inget speciellt" och ett leende. Men ibland måste jag ju berätta varöf jag inte är med på gympan, varför jag inte kan skriva proven som är lagda på morgon lektionen eller varför jag inte kan "festa" under helgen.  Så egentligen borde svaret vara "Jag har reumatism".

Jag har haft reumatism sedan 5:an, alltså sen 11 års åldern. Och har sen dess tagit deverse bromsande mediciner. Först trodde läkarna att jag hade en typ av reumatism som drabbar barn men som sen växer bort. Men detta skulle redan ha hänt om det var fallet. Så de är inte riktigt säkra på vad jag har för typ av sjukdommen men det är iaf någon typ av artrit. Vid artrit så visar sig ledsymptomen med ledsvullnad, ömhet, stelhet och ibland rörelseinskränkning från drabbade leder. Just nu ta jag inte så mycket mediciner. Jag tar bara en liten dos cellgifter en gång i veckan och jag tar följdmedicin till dessa så de enda biverkningarna jag får är illamående och trötthet. Typiskt bakis mående alltså :P Så jag ska egentligen inte klaga alls. Många har det värre, men ibland måste jag få känne mig lite sjuk. Inte ofta och verkligen inte bland kompisar och vänner. Jag tror att den enda som har fått veta när jag inte orkar mer av mina vänner är Sara. Och efter att jag hade klagat lite hos henne så fick jag jätte dåligt samvete. Jag menar ofta det spelar roll när jag har det bra annars ^^ Nej men jag brukar oftast inte ta upp reumatismen för jag vill inte att den ska spela någon roll i sättet som folk ser på mig på. Jag tycker att det är en så liten del av mig så den ska inte spela någon roll alls.

Varför jag tog upp detta var för att jag läste en blogg där tjejen hade reumatism och jag skulle tycka att det var kul att få kontakt med andra med liknade sjukdommar. Mysko? Kanske men skit samma. Om ni undrar något, hör av er! JAg tycker inte alls att det är jobbigt att prata om eller så :)

Er Agnes.


För dom som inte vet vad reumatism är :
"Ofta förknippar man reumatism med något man får på äldre dagar, men även barn kan få reumatiska sjukdomar. Visserligen är symtomen likartade oavsett ålder, men tydliga skillnader finns. Liksom hos vuxna, finns det hos barn reumatiska sjukdomar av helt olika slag, med varierande svårighetsgrad och som drabbar olika organsystem.

När det gäller ledgångsreumatism (som jag har) har inte orsaken kunnat klarläggas. Denna sjukdom förekommer oftare i vissa släkter, man har påvisat att det finns en ärftlig komponent, och nyligen har man kunnat visa att rökning kan öka risken att insjukna med över tio gånger om man har detta ärftliga anlag. Sjukdomen har kallats autoimmun, d.v.s. en sjukdom där immunförsvaret reagerar mot egen vävnad. Det är dock inte slutgiltigt bevisat att sjukdomen är autoimmun och man har inte kunnat visa vad kroppen reagerar mot. Experimentella undersökningar har visat att innehåll i ledbrosk som tillförs i underhuden kan starta en reaktion med ledsvullnad hos försöksdjur som på många sätt liknar reumatoid artrit och dessa försöksdjur har medfört ökat förståelse för RA och bidragit i utveckling av de nya biologiska läkemedlen mot ledgångsreumatism. Det finns dock skillnader mellan dessa experimentella sjukdomar och ledgångsreumatism, så alla resultat är inte direkt översättbara, och hur ledgångsreumatism uppstår är ännu oklart"
Ni kan läsa mer här om det intresserar: http://reumatism.netdoktor.passagen.se/ 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0