Jonas Gardell

Innan jag fick chansen att se Jonas Gardell i verkligheten på en bokmässa för ett par år sedan tyckte jag att han verkade vara en obehaglig och skum typ. Det var då, när jag fortfarande var ganska rädd för människor som vågade vara annorlunda. Kanske hjälpte han till att öppna mina ögon för just då förstod jag att han är en mycket vis man. Kanske en utav de visaste jag har lyssnat på. Han kan konsten att blanda komik med tragedi och han gör det väl. Direkt efteråt lånade jag hans böcker och blev fast i serien om Juha och Jenny. Har ni inte läst dem, gör det. De heter En komikers uppväxt. Ett ufo gör entré och Jenny.



Här är en bit utav en text Jonas har skrivit och som jag såg honom läsa på tv för ett par dagar sedan, den finns även med i slutet av Jenny i en ännu mer förkortad version. Den är oerhört inspirerade och jag tror att många känner sig träffade av den.


Jonas Gardell: "Du är inte ensam"

(Till Jenny)


"Det finns dom som gjort dej illa

Det finns dom som inget vet

Det finns dom som gjort en grej av

att skrika ut din hemlighet

Det finns dom som stal din stolthet

Det finns dom som tog ditt mod

Och dom som ingenting förstod


Dig som ingen känner

Dig som ingen ser

Du som saknar vänner

Och knappt vill andas mer

Hör på mig min kära

Hur ska jag få dig att förstå

Du måste resa dig och gå



Vägen tom och öde

Gryningsljuset klart

Du står vid busshållplatsen

Och bussen kommer snart

Nu lämnar du allt gammalt

Här tar din barndom slut

Nu tar du steget ut


Och när du har rest dig

Vänd dig inte om

Finns ingen väg tillbaka

Varifrån du kom

Allt dom ville ge dig

har du rivit och förstört

allt dom hade att säga

har du redan hört


Du är inte ensam

Det finns dom som följer dig

Dom vet hur det är

För dom har själva varit där


Det finns nåd för nya världar

Mycket större än den här

Nya skapelser och tider

nåd för allt som blir och är

Och alla deras lögner

Betyder ingenting

Tro mig när jag säger

Skammen var aldrig din"


// Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0